Palvelu- ja sisällöntuotanto

Kasvavalle start up -yritykselle opiskelijaharjoittelijoista on suuri apu

Written by admin helmikuu 1, 2019 0 comment

Demosarte Oy on kasvava taiteenvälitysyritys, jossa sen omistajilla, Patrik ja Pia Edmanilla on kädet täynnä töitä. Opiskelijat ovat tuoneet muun muassa toivottua nuorta ja tuoretta näkökulmaa markkinointiin.

Suomen taidemarkkinoilla oli vielä kaksi vuotta sitten digitaalinen aukko – ei ollut monipuolista kansallista verkkopalvelua, jonne saisi teokset myyntiin.

– Idea syntyi keväällä 2016, kun tapasimme taiteilijan, jolla ei ollut rahaa, mutta hänellä oli varasto täynnä taideteoksiaan. Hän ei tiennyt, kuinka niitä myisi tai markkinoisi. Huomasimme, että Suomesta puuttuu laadukas ja monipuolinen taiteen markkinapaikka, Patrik Edman kertoo.

Näin syntyi yritys Demosarte Oy ja taideverkkokauppa Taiko. Nyt Taikossa on reilut 540 taiteilijaa. Taiko on tällä hetkellä suurin suomalaisen kuvataiteen kauppa, jonka asiakkaina ovat sekä yksityiset henkilöt että yritykset. Nyt yritys on lähtenyt laajentamaan taidevälitystään myös ulkomaille.

Taiteen ostaminen on kasvussa, sillä sekä kuluttajat että yritykset panostavat kestäviin ja pysyviin hankintoihin ja tukevat samalla mielellään taiteilijoita ja suomalaista kulttuuria.

– Annamme taiteilijoille sitä osaamista, mitä heiltä puuttuu, ja kuluttajille tarjoamme helpon kanavan ostaa taidetta. Monesti esimerkiksi nuoret eivät tiedä, mistä taidetta voisi etsiä ja ostaa, Patrik Edman tiivistää.

Sosiaalisen median kanavat tärkeä paikka näkyä

– Tiedämme kyllä, miten tavoittaa 30–40-vuotiaat, mutta miten vedota parikymppisiin, sitä tietoa meillä ei ollut, Pia Edman kertoo.

Muun muassa nuorten asiakkaiden tavoittamisessa yritys onkin hyötynyt opiskelijayhteistyöstä. Taiko on tehnyt korkeakouluyhteistyötä useamman oppilaitoksen kanssa. Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurintuottajat tekivät Taikolle markkinointivideon, ja harjoittelijoita on ollut Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta kuvataiteen ja mainonnan suunnittelun alalta sekä Åbo Akademista.

– Kulttuurituottajaopiskelijoiden tuottama ja tekemä markkinointivideo on meillä edelleen käytössä, Patrik kertoo.

– Alusta alkaen he tähtäsivät laatuun, ja video toteutettiin todella ammattimaisesti, Pia kehuu.

Yrityksen alkutaipaleella korkeakouluyhteistyö merkittävässä roolissa

Pia toteaa, että koska Demosarte on vielä start up -yritys, markkinointiakin on toteutettava melko pienellä budjetilla. Patrik muistuttaa, että opiskelijoiden ja yrityksen tekemä yhteistyö on molemmille osapuolille hyödyllinen.

– Me saamme innokkaita ja hyviä tekijöitä, jotka opiskelevat työtehtäviä tukevaa alaa. Samalla harjoittelijat saavat arvokasta työkokemusta, Patrik toteaa.

Omistajat vakuuttavat, että opiskelijat pääsevät tekemään kolmekuukautisen harjoittelun aikana lähes kaikkea yrityksen pienen koon vuoksi. Ylityöstä myös maksetaan palkkaa ja markkinointivideoprojektissa kuvaajalle maksettiin palkkio.

– Kaksi harjoittelijaa on jäänyt tekemään meille töitä opiskelujen ohella. He laskuttavat tekemäänsä työtä laskutuspalvelun kautta, jolloin meidänkin kulut pienenevät työnantajan näkökulmasta ja työnteko on heille joustavaa elämäntilanteidenkin muuttuessa, Patrik selventää.

Teksti: Anniina Virtanen

You must be logged in to post a comment.